maandag 17 november 2014

Vormen vormt vorm


Hoe communiceer ik op het internet? Wordt het een website, Facebook of een blog? Wanneer klopt de vorm met de inhoud? Welk verhaal vertel ik? Wat toon ik en wat houd ik in de kast? 

Het witte blad

Ik teken elke dag. Dat gaat moeiteloos, meestal toch. Maar een vorm om daarmee naar buiten te komen, laat zich niet vastleggen. Hoe komt het dat ik niet kan kiezen? Kiezen is verliezen... Ik hou van de vele mogelijkheden. Maar niks doen is nog meer verliezen.

Mijn tekeningen zijn illustratief. En toch ... een boek maken, lukt me niet. Illustreren van andermans werk ook niet. Er zitten te veel verhalen en vooral beelden in mijn eigen hoofd en ze staan te dringen om getekend te worden. Mijn atelier is mijn vrijplaats: daar kan en mag ik alles. want ik ben er het scheppende opperwezen: een god. Als ik een reeks werken klaar heb, stel ik tentoon. Maar wat doe ik in de tussentijd? Wanneer mensen denken dat je niks doet omdat ze er niks van zien?

Ik wil alles weten

Mijn verouderde website heb ik een paar dagen geleden van het internet gehaald zodat ik gedwongen word aan een nieuwe vorm te werken. Dat vormproces laat ik via een blog verlopen, heb ik zonet besloten.

Ik wil op die blog ook plaats maken voor mensen die me fascineren en beïnvloeden. Vandaag was dat www.grafixx.be, een kennismaking met jong talent die me dwingt tot het nemen van een directe beslissing. Ik bewonder het werk van deze getalenteerde durvers. Ze doen het gewoon, bedenk ik. Ik val op de tekeningen van Ward Zwart. Ze zijn vloeiend en direct. 
The Big Draw: De snapshot-achtige tekeningen en zelf uitgegeven comic-zines van Ward Zwart (°1985) zitten vol suggesties voor mogelijke verhalen. Toch dringt hij nooit zelf een plot op. Zo creëert hij een sfeer die vluchtige gevoelens en gedachten vangt, zonder ze te breken. Subculturen, natuur, verval en melancholie spelen de hoofdrol in zijn oeuvre. Dat spreekt me aan.
Ook ik houd ervan het verhaal en de onderliggende betekenissen open te laten. De kijker zelf te laten invullen.

Dus vanaf nu: geen angst meet meer voor de blanco pagina op het internet. Laat de beestjes maar los!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten