donderdag 20 november 2014

De meesterverteller

Vlinder mag Beer altijd vragen voor te lezen.
Ook op stille dagen.

















Op 23 december gaat Het vertrek van de mier in première in HETPALEIS in een regie van Guy Cassiers. Het is een toneelbewerking van het gelijknamige boek van Toon Tellegen. De grote vraag is: Wat gebeurt er met je als een vriend weggaat en jij achterblijft?  Cassiers: "Het wordt een feest van verschillende gedachten. Ondanks het feit dat er iets ontbreekt gaat er op nieuwe manieren gecommuniceerd worden. In de verschillende talen die dieren alle meebrengen."

Tellegen is zonder twijfel de man die de volwassenen goesting gaf om elkaar voor te lezen. Ik mag dat ritueel graag ondergaan. Ik kruip na het intieme moment van geestelijke uitwisseling als een verlicht mens tussen de lakens. Ook soms lichtelijk verward, dat moet ik toegeven. Tellegen slaagt er telkens weer in je een ander standpunt te laten innemen tegenover wat je dacht van binnen en vanbuiten te kennen. Het gaat over de macht der gewoonte. Over twijfels. Het gaat over hoopgevend delen en over deugddoende eenzaamheid of over de uitvoering van het onmogelijke.  

Mijn favoriete boek is Midden in de nacht. Of misschien wel De Almacht van de Boktor.Hoewel Het wezen van de Olifant me ook erg aangrijpt. Ik mag hier zeker niet nalaten de Eenzaamheid van de Egel vermelden als een ander hoogtepunt. 



Beer blijft het antwoord (voorlopig) schuldig.

De sleutel tot geluk.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten